Waarom een automaat spoelen?

De voordelen van het spoelen van uw automaat

Een automatische versnellingsbak is een knap stukje techniek. Een veelvoud van tandwielen, rembanden, kanalen, klepjes, olieleidingen en een oliekoeler zorgen voor dat heerlijke rijcomfort. Echter draait het functioneren van de meeste automatische versnellingsbakken op olie, het zorgt voor de aansturing, smering en koeling. Daarom is de kwaliteit en de staat van de olie super belangrijk zodat de automaat goed functioneert en overmatige slijtage wordt voorkomen.

Flushen versus vervangen

Bij het vervangen van de olie kan alleen de olie in de oliepan vervangen worden. Dit is ongeveer een derde van de totale oliecapaciteit. De rest van de oude, vervuilde olie blijft in de rest van het systeem achter. In de afbeelding hieronder wordt dit weergegeven:

Bij het vervangen van de olie blijft er oude, vervuilde olie achter in de koppelomvormer, olieleidingen en oliekoeler.

Om echt alle olie te kunnen vervangen maken wij gebruik van een Motul Evo spoelmachine. Door dit apparaat kan de olie met lopende motor onder druk vervangen worden. In deze situatie blijft de oude vervuilde olie in de machine en pompt deze de nieuwe olie terug. Hierdoor is er veel minder menging en kan 95% van de oude olie vervangen worden. Daarnaast wordt er met spoelen een reinigende toevoeging gebruikt wat vastzittend vuil losmaakt

 

Hoe werkt het?

We beginnen met een proefrit zodat de automaat op bedrijfstemperatuur is. Daarna wordt de spoelmachine aangesloten. Door een heel assortiment aan aansluitadapters zijn wij in staat vrijwel alle automaten te spoelen. Naast Amerikaanse pickups kunnen wij ook Audi’s, Volkswagens, Seat’s Skoda’s BMW’s Porsche’s en vele andere merken spoelen.

 

Daarna wordt er een reinigingsmiddel aan de oude olie toegevoegd. Hierdoor komt de vervuiling los en kunnen we deze uit de automaat spoelen. Na 15 minuten draaien met reiniger wordt een deel van de oude olie afgetapt. Het is nu tijd om het filter te vervangen. Veel automaten zijn voorzien van een filter maar bij pickups is dit altijd het geval. Wij adviseren altijd het filter te vervangen indien dit mogelijk is.

 

De oliepan wordt gedemonteerd om het filter te kunnen vervangen.

 

Deze automaat (een 2010 Dodge Ram met 545RFE) is voorzien van twee filters, een aanzuigfilter en een rond persfilter. Natuurlijk wordt er bij het monteren van de oliepan altijd een nieuwe pakking gebruikt.

Hierboven is te zien hoe de nieuwe filters gemonteerd zijn.

 

Na het monteren van de filters wordt de oliepan met nieuwe pakking weer gemonteerd.

 

Nu wordt de automaat gespoeld. De oude olie met reinigingsmiddel blijft in het apparaat achter en de nieuwe olie wordt in de automaat gepompt. Op de foto is het verschil tussen de nieuwe en oude, vervuilde olie goed te zien. Bij de oude olie is het lampje achter het kijkglaasje niet eens meer zichtbaar! Hierna volgt een korte proefrit en als laatste wordt nogmaals het oliepeil gecontroleerd.

Het spoelen van een automaat duurt ongeveer twee uur, afhankelijk van het model auto. U kunt hierop wachten in onze wachtruimte welke voorzien is van wifi. Voor een overzicht van de prijzen kunt u hieronder uw auto selecteren. Staat uw auto er niet bij? Vul dan het contact formulier in met uw gegevens en kenteken dan nemen wij contact met u op.

2002 Dodge Ram 1500
2012 – 2013 Ram 1500
2003 – 2011 Dodge Ram 1500
2014+ Ram 1500
2012 – 2018 Dodge Ram 2500 & 3500 6.4 V8
2007 + Dodge Ram 2500 & 3500 6.7 ISB Diesel
2019+ Dodge Ram 2500 & 3500 6.4 V8
Chevrolet Avalanche/Tahoe & Cadillac Escalade
Ford F150 & Raptor
Ford Ranger

Wil je meer weten over de mogelijkheden omtrent automaat spoelen?

Neem contact op
Maak een afspraak

Wil je meer weten over de mogelijkheden omtrent automaat spoelen?

Neem contact op
Maak een afspraak