Automaat Spoelen

Automaat spoelen

Het onderhouden van een automatische versnellingsbak is een vak apart. Door onze ervaring met Amerikaanse pickup’s weten wij als geen ander wat de onderhoudsbehoefte van een automaat is. Een normale olieverversing zoals ze bij de dealers doen is niet genoeg. Op deze manier kun je vaak maar de helft van de olie vervangen, de rest van de oude, vervuilde olie blijft achter in de automaat. Dit gaat op den duur voor problemen zorgen, bij sommige automaten al bij 150.000 kilometer. Met het spoelen van automatische transmissies worden deze problemen voorkomen. Gebrekkig onderhoud aan een automaat kan uiteindelijk zorgen dat deze gerepareerd, gereviseerd of zelfs vervangen moet worden met een duizenden euro’s kostende reparatie als gevolg.

Een normale onderhoudsinterval is, afhankelijk van de olie, tussen de 60.000 en 90.000 km

Bij een normale olieverversing kun je vaak maar de helft van de olie vervangen en blijven er enkele liters oude, vervuilde olie achter in het kleppenblok, de oliekoeler en de koppelomvormer. Alleen door middel van het spoelen van de automaat kan 95% van de oude olie en vervuiling uit het systeem verwijderd worden. Dit gebeurt met lopende motor en met een speciale machine die door middel van druk de schone olie door de automaat heen spoelt en de oude olie opvangt. Voor een goede vergelijking zie onderstaande foto. De oude olie op deze foto is maar 100.000 kilometer oud bij normaal gebruik.

Verhelpen van problemen

Vaak is het mogelijk problemen te verhelpen zoals slecht schakelen, bonken, slippen, schommelend toerental, weigeren van de kick down of een verhoogd brandstofverbruik. Dit kunnen we helaas niet garanderen, soms is het gewoonweg te laat. Zorg dat u dit voorkomt door tijdig onderhoud van uw automaat.

Pickup als trailer-trekker

Een van de dingen die een pickup zo geweldig maakt is de mogelijkheid om zware trailers te trekken, tot wel 3500kg. De automaat is een van de onderdelen die hierdoor extra zwaar belast wordt, helemaal bij veel stadsverkeer. De extra belasting zorgt voor meer warmteontwikkeling in de olie wat de afbraak versneld. Om in deze situaties de zelfde levensduur te halen als bij minder zware belasting adviseren wij om een automaatservice interval aan te houden van maximaal 80.000km

Waarom motul?

Wij zijn Motul Certified Partner en onderdeel van het Motul Evo programma. Wij gebruiken daarom ook uitsluitend Motul transmissieolie. De naam Motul herkent u waarschijnlijk uit de racerij, onder andere bij de 24 uur van Le Mans en bij de Dakar woestijnrally wordt Motul olie gebruikt. De kennis die hier wordt opgedaan vertaald zich door in de werkplaats. Met deze kennis heeft Motul een speciale machine ontwikkeld om automaten te kunnen spoelen. Hiermee wordt de kwaliteit van de nieuwe olie maximaal benut door zo min mogelijk te mengen met de oude olie en voorkomt hiermee vervuiling. Hierdoor biedt de nieuwe olie optimale bescherming voor uw automaat.

Voor een overzicht van de prijzen kunt u hieronder uw auto selecteren. Staat uw auto er niet bij? Vul dan het contact formulier in met uw gegevens en kenteken dan nemen wij contact met u op.

2012 – 2013 Ram 1500
2014+ Ram 1500
2003 – 2011 Dodge Ram 1500
2002 Dodge Ram 1500
2012 – 2018 Dodge Ram 2500 & 3500 6.4 V8
2019+ Dodge Ram 2500 & 3500 6.4 V8
2007 + Dodge Ram 2500 & 3500 6.7 ISB Diesel
Chevrolet Avalanche/Tahoe & Cadillac Escalade
Ford F150 & Raptor
Ford Ranger

Wil je meer weten over de mogelijkheden omtrent automaat spoelen?

Neem contact op

Wil je meer weten over de mogelijkheden omtrent automaat spoelen?

Neem contact op